5 doorslaggevende aspecten in het kiezen voor een werkgever

Het ideaalbeeld van een werkgever is verschoven van de leuke werkgever met vele extraatjes naar een werkgever waar werknemers zich gewaardeerd voelen. Hieronder vind je de 5 doorslaggevende aspecten bij het kiezen voor een werkgever.
Onderzoek naar de criteria van aantrekkelijkheid
Er werd een hele tijd gedacht dat een leuke werkplek creëren door ping-pong tornooitjes te organiseren of een gratis healthy lunch te voorzien enorm veel invloed had op de keuze van een nieuwe werkplek voor kandidaten. Een recent Canadees onderzoek heeft deze veronderstellingen in vraag gesteld.
De universiteit van Missouri’s Novak Leadership Institute heeft meer dan 1 000 werknemers uit verschillende sectoren bevraagd tussen 21 en 34 jaar. Ze werden verzocht om hun huidige werkplek een score te geven op vlak van respect, engagement en wat hun werkgever onderneemt om zijn of haar medewerkers te behouden.
Verkeerd begrepen Millennials
Vele bedrijven zijn in een recent verleden gestart met toffe ‘extraatjes’ op het werk doordat er vaak werd gedacht dat millennials hier vooral hun keuze voor een bepaalde werkgever op baseerden. De jongere generatie, ook millennials genoemd, geboren tussen 1980 en 1995, worden vaak gezien als idealistisch. Dus ook in hun zoektocht naar een nieuwe of eerste job werden vaak afgeschilderd als medewerkers die de nieuwste technologie willen, lui zijn en constant betere loonvoorwaarden willen.
Uit het Canadees onderzoek blijkt dat we moeten afstappen van het huidige beeld dat we hebben van deze nieuwe generatie. Ze hechten veel minder belang aan yoga studio’s, gratis lunch of hypermoderne kantoren dan we denken. Ze zijn meer getalenteerd, ambitieus en efficiënte werkers. Meer nog millennials zijn minder oppervlakkig dan initieel gedacht en dat blijkt ook uit de vraag wat hen dan wel motiveert in hun dagelijkse job.
De 5 doorslaggevende aspecten in het kiezen van een werkgever
Als die nieuwe en leuke voordelen nieuwe medewerkers niet altijd overtuigen om aan de slag te gaan bij een bepaalde werkgever, wat dan wel? Het onderzoek in Canada toont aan dat deelnemers vooral aan onderstaande 5 doorslaggevende aspecten het meeste belang hechten:
- Flexibiliteit en autonomie
- Betrokkenheid op het werk
- Wederzijds respect
- Werktevredenheid
- Loyaliteit
De jonge generatie hun ideaalbeeld van een werkgever is verschoven van de leuke werkgever met vele extraatjes naar een werkgever waar ze zich gewaardeerd voelen. Het is dus tijd om afscheid te nemen van de onbewezen veronderstellingen over deze generatie.
Wat is voor jou belangrijk bij een werkgever?
Kortom, een evolutie om ook als werknemer even bij stil te staan… Dus stel jezelf zeker eens de vraag. Wat vind jij van allergrootste belang op jouw job en voor welke voordelen blijf jij bij je huidige werkgever aan de slag?