8 tips om werknemers te motiveren

De laatste jaren horen we onheilspellende berichten over burn-out, bore-out en werknemers die hun motivatie verliezen. Het is iets wat je ten allen tijde wil vermijden. Maar hoe hou je je werknemers gemotiveerd. What makes their clock tick? Deze acht tips zullen je zeker helpen.
1. You're the boss: lead by example
Ja, het heeft weinig zin om je medewerkers te motiveren als je er zelf de kantjes van afloopt. Een werkgever die opdaagt bij de eerste koffiepauze en vertrekt bij het vieruurtje geeft niet meteen de indruk dat hij hard met zijn job bezig is. Als je dan je werknemers vraagt om een tandje bij te steken, kan dat nogal demotiverend werken. Daarom: doe je duit in het zakje, en geef het goeie voorbeeld. Stel je in de plaats van je medewerkers: wat voor soort baas zou jouw motivatie aanwakkeren? Act accordingly.
2. Geen werknemer is gelijk. Let daarop
Mark houdt ervan om om 10u ’s ochtend een koffie te drinken en wat te keuvelen met zijn collega’s. Jozefien gaat pas lunchen om 14u30 en wordt blij van Excel. Pieter is een kei in zijn job, maar heeft het moeilijk met te veel supervisie. Geen enkele werknemer is gelijk. Er is niet iets als ‘one size fits all’. De ene werknemer heeft graag een duwtje in de rug, de ander een peptalk of heeft baat bij een ‘Ga even een luchtje scheppen, het komt wel goed.’ Motiveren kan je leren. Eerst en vooral door je werknemers te leren kennen.
3. Praat! Communiceer
Communicatie is key! Niet voor niets een eeuwenoud stokpaardje. De motivatie van medewerkers kan immers echt wel staan of vallen door jouw communicatie. Maak plannen kenbaar, ook als het een bittere pil is. Een duidelijke en heldere communicatie zorgt voor openheid. Het is niet leuk als werknemers voor voldongen feiten komen te staan waar ze niets van wisten. Ook hier geldt: betrokkenheid is belangrijk.
4. Bied perspectief en ontwikkelingsmogelijkheden
Tegenwoordig zijn werknemers van vele markten thuis en beschouwen ze hun werkplek ook als leerplek waar ze skills opnieuw kunnen aanscherpen. Als werkgevers opleidingen voorzien in functie van de ontplooiing van de werknemers tonen ze betrokkenheid en krijgen ze een gelukkige werknemer.
5. Goed gedaan! Geef een compliment
Complimenten geven werkt beter dan een bonus, omdat een compliment een instant gevoel van voldoening oproept. Een shot dopamine. Het is een diepmenselijke reflex: aandacht krijgen is leuk. Aandacht krijgen voor het werk dat je doet, werkt motiverend. Focus daarom niet enkel op het eindresultaat, maar geef een compliment tijdens het project. It works.
6. Maak realistische doelen
“Ik wil tegen het einde van de week alle dossiers afgewerkt zien.” Dat kan, maar niet als ze bij een stapel komen waar je niet overheen of doorheen kan kijken. Stel daarom realistische (SMART) doelen. Een doel voorop stellen waar je als werkgever zelf al van weet dat het niet of quasi onhaalbaar is, werkt demotiverend. Geef je personeel geen ladingen werk, maar werk met subdoelen. Eerst dit, dan dat. Een marathon loop je ook niet in een keer.
7. Geef vertrouwen
Werknemers hebben graag wat ruimte en willen zelf keuzes kunnen maken over hoe ze hun job invullen of ontdekken graag zelf welke methode hen het beste past. Laat ze daarin vrij, maar evalueer tijdig. Geef vooraf ook aan wat het uiteindelijke belang en doel is en moedig mensen aan om initiatief te nemen en andere aanpakken uit te proberen.
8. Zorg voor minder ‘dissatisfiers’ of ‘stressoren’
Dat kan vanalles zijn: te veel zoom meetings, luide kantooromgeving, te warm, te veel mensen in een te kleine ruimte. Of te weinig carrièrekansen, te weinig kansen om zichzelf te ontplooien. Of – misschien nog het belangrijkste – een loon dat te laag ligt. Mensen werken om geld te verdienen – dat is een belangrijke reden. Is het loon niet marktconform, dan zal de motivatie om bij het bedrijf te blijven kleiner zijn dan die motivatie elders te gaan zoeken. Zorg voor een loon dat aansluit bij wat de markt dicteert.
Lees ook:
Hulp nodig?
Wij staan altijd klaar om jou te helpen.