Bedrijf verwelkomt nieuw talent op de werkvloer

De vraag van vandaag: hoe trek je als bedrijf de juiste talenten aan. Of: hoe krijg je je vacatures ingevuld met de beste mensen? Door ze te afficheren aan een raam? Neen, dat is niet langer dé manier om de juiste talenten aan te trekken. Bedrijven zoeken vandaag vooral online naar de juiste talenten. Het is een gegeven waar Bright Potentials dagelijks mee aan de slag gaat en die kennis delen we graag met jou.

Hoe vind je de juiste medewerker?

Hoe vind je als bedrijfsleider of werkgever het juiste profiel voor openstaande vacatures? Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf een nieuwe werknemer aan boord haalt, en na een paar maanden beseft dat de nieuwe rekruut niet helemaal op zijn of haar plek zit. Welke aanwervingsprocedures moet je hanteren om net dat profiel aan te trekken dat je zoekt?

 

Efficiënte werving, juiste profiel

Ofwel selecteert het bedrijf zelf zijn nieuwe werknemers, ofwel doet een selectiebureau het werk. In beide gevallen is er nood aan een efficiënte wervings- en selectieprocedure. Cruciaal alvast is dat het bedrijf duidelijk maakt welk profiel ze willen aantrekken. Daarvoor is een coherent, duidelijk en helder psychologisch profiel nodig. De vacature moet duidelijk vermelden waaraan een kandidaat dient te voldoen. Hoe accurater het profiel, hoe meer kans dat de juiste kandidaat reageert.

Wij helpen jouw rekrutering optimaliseren >

 

Functies en competenties: maak ze helder en duidelijk

Zorgen voor een gedetailleerde functiebeschrijving en competentie-analyses zijn van primordiaal belang. Elk bedrijf heeft zijn eigen identiteit. Niet elke functie heeft overal dezelfde invulling. Als bedrijf pas je daarom de functiebeschrijvingen en de competenties best aan aan je unieke bedrijfsprofiel. Ze overnemen uit bestaande, algemene beschrijvingen is geen goed idee.

 

Realistische jobomschrijving

“Dit is de job. Het is allemaal leuk.” Neen, niet alle aspecten van een job geven instant voldoening. Bij een wervingsprocedure loont het om een realistisch beeld te schetsen van de functie, zowel de aangename als de onaangename aspecten. Zo weten kandidaten waar ze aan toe zijn en kunnen ze hun verwachtingen beter afstellen op de jobinhoud.

 

Toon je identiteit

Als bedrijf wil je de juiste mensen aantrekken. Een goed bedrijfsprofiel kan helpen. Maar hoe krijg je dat? En welke info krijgt het selectiekantoor? Weten ze bijvoorbeeld waar het bedrijf heen wil in de toekomst? Wat zijn de waarden, de missie, de visie als werkgever? Hoe zit het met het loopbaanmanagement? De bedrijfscultuur?  Hoe duidelijker het profiel van het bedrijf, hoe gerichter selectiekantoren kunnen zoeken en hoe ‘juister’ de selectie van de profielen. Als bedrijven potentiële werknemers een inkijk bieden in het bedrijf, kunnen ze zich een beter beeld vormen van wat hen te wachten staat. Een bedrijfsfilm? Strak plan.

Wij helpen jouw rekrutering optimaliseren >

 

Blinde aanwerving zorgt voor diversiteit

In aanwervingsprocedures ligt de focus liggen op de competenties en de persoonlijkheid. Niet op gender, geaardheid, etnische afkomst of religie. Diversiteit op de werkvloer leidt ertoe dat je bepaalde thema’s vanuit een ander licht kan benaderen. Andere invalshoeken leiden tot meer creativiteit en innovatie. Het toverwoord hier is ‘menselijk kapitaal’ , gecombineerd met ‘intellectueel kapitaal’. Door het hanteren van een blinde aanwerving trekken bedrijven de beste kandidaat aan, gebaseerd op competenties.

Cover voorbeeld whitepaper Employer Branding
Gratis download

Whitepaper Employer Branding

7 tips om talent aan te trekken

 

1. Zorg voor opvallende vacatures

Online opvallen? Dat kan zonder al te veel toeters en bellen. Een pakkende titel bij een vacature, een niet-alledaagse invalshoek zorgt ervoor dat vacatures opvallen. Clickbait? Misschien een beetje, maar enkel als de titel de lading dekt. Werkgevers kunnen hiervoor een creatief copywriter aan het werk zetten. De basisregel: don’t overdo it. 

Wij helpen jouw rekrutering optimaliseren >

 

2. Gebruik de juiste tekst voor SEO!

Wie online naar de juiste talenten zoekt, doet er goed aan om zijn vacatures te laten opvallen. Schrijf vacatures specifiek voor zoekmachines en reserveer in vacatures aparte velden voor functietitels, locatie, jobinhoud, etc. Als vacatureteksten de juiste tags bevatten, eindigen ze hoger in de ranking en vallen ze meer op.

 

3. Leer de wereld van kandidaten kennen

Een bedrijf zoekt een kandidaat. Kandidaten zoeken een job. Het is van belang om beide op elkaar af te stemmen; werkgevers vinden makkelijker de juiste mensen als ze zich wat inleven in de doelgroep. Als ze weten waar kandidaten specifiek op zoeken dan kunnen vacatures eenvoudig aangepast worden aan de zoektermen die ingegeven worden. Daarom: een duidelijke storytelling - niet te lang, niet te kort – is van groot belang. Humor the candidate.

Wij helpen jouw rekrutering optimaliseren >

 

4. Zorg voor een up to date bedrijfspagina via sociale media

Nog geen bedrijfspagina? Maak er werk van. Kandidaten checken niet enkel de website, maar willen graag wat meer dynamiek, en willen  graag zien waar ze precies terecht kunnen komen. Een bedrijfspagina – op FB bijvoorbeeld – die up to date gehouden wordt, zegt veel. Niet alles, maar het geeft de kandidaat wel een beeld van waar een bedrijf dagelijks mee bezig is.

 

5. Maak ruimte voor positieve bedrijfsreviews

Wie het verhaal kent van ‘United breaks guitars’ weet dat customer reviews belangrijk zijn. Ook voor potentiële kandidaten. Onderzoek toont aan dat meer dan 85% van de kandidaten zich baseren op bedrijfsreviews voor ze besluiten te solliciteren. Publiceer positieve reviews en stel een goeie beheerder aan.

Wij helpen jouw rekrutering optimaliseren >

Vrouw wordt verwelkomd op haar nieuwe werk

6. Maak je bedrijf aantrekkelijk!

Niet onbelangrijk (of zelfs: erg belangrijk!): het bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële werknemers. Een aantrekkelijk bedrijf heeft een beter imago, wat ervoor zorgt dat mensen ervoor willen (blijven) werken.

 

7. Geef young talent de kans om zich te ontwikkelen

Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de jonge talenten – de millennials – open staan voor een nieuwe job. En meer dan 20% ervan is op zoek. Maar wat ze willen? Zich ontwikkelen, en het liefst bij een (groot) bedrijf waar ze iets kunnen leren. Het is dus belangrijk om daar van meet af aan over te communiceren: wat kan je verwachten als je hier komt werken? Wat zijn de carrièremogelijkheden? Jonge talenten stellen zich vandaag ook de vraag: ‘What’s in it for me?’

Cover voorbeeld whitepaper Employer Branding
Gratis download

Whitepaper Employer Branding